Gero is klaar voor de toekomst

Wat na Covid-19? We vroegen het aan de directie van Gero Wonen.

Interview

Gepost op 28/04/2020

 

Dat de coronacrisis een stevige impact heeft op de economie en onze manier van shoppen, staat als een paal boven water. Uiteraard zijn de gevolgen voor Gero Wonen ook merkbaar. Toch blijven Kristien en Sofie Geets - de drijvende krachten achter de meubelzaak - niet bij de pakken zitten, meer nog, er zit nog heel wat nieuws aan te komen.
Het familiebedrijf is meer dan ooit klaar voor de toekomst!

Hadden jullie deze coronacrisis zien aankomen?

Kristien: Op 14 januari op de IMM Cologne meubelbeurs hebben we er voor het eerst iets over opgevangen. We hoorden van een fabrikant dat er een ernstig virus in Wuhan woedde. Pas op 18 januari kwam dit bericht in de pers. Vanaf dat moment hielden we er zijdelings rekening mee, maar deze enorme impact en maatregelen hadden we uiteraard niet verwacht. Eind februari, dus voor de aankondiging van de maatregelen, hebben we onze medewerkers verzameld en onze eigen voorzorgen aangekondigd. Toen al zijn we begonnen met het uitdelen van handgels en social distancing.

 

Wat is de impact van de gedwongen sluiting op jullie bedrijf?

Sofie: De impact voor de hele retailsector is enorm, dat hoeven we niet onder stoelen of banken te steken. Het sluiten van de winkel betekent een stevig omzetverlies. Onze winkel staat in ons totaalconcept centraal en als de belangrijkste pijler wegvalt, dan voel je dat uiteraard aan de omzet. Gelukkig is Gero financieel gezond en kunnen we tegen een stootje.
Het is uiteraard ook moeilijker om aan meubels te geraken. Wereldwijd zijn onze toeleveranciers eveneens getroffen. De totale keten heeft stevige klappen gekregen en is ontwricht. Alles loopt grote vertragingen op, we hopen dat onze klanten geduld en begrip willen opbrengen voor de situatie. We hopen eveneens dat we binnenkort meer duidelijkheid kunnen krijgen van onze leveranciers zodat we de klanten beter kunnen inlichten.

 

Hoe zijn jullie blijven verder werken tijdens deze sluiting?

Kristien: Op een lager pitje, maar zonder helemaal stil te vallen. Een 2-tal weken na de eigenlijke sluiting hebben we terug de telefoonlijnen geopend, we willen er immers zijn voor onze klanten. Via onze website en sociale media zijn we blijven inspireren en het is ook mogelijk om per telefoon, e-mail of zelfs via Facebook inlichtingen in te winnen en te bestellen. Zowel boven in onze zaak als beneden is er steeds een medewerker aan de slag die de klanten verder helpt. Drempelleveringen bleven mogelijk, dus er was nog wel wat verkoop, al viel die in niets te vergelijken met deze van 'normale omstandigheden'.

 

Hoe groot zijn de gevolgen voor jullie medewerkers?

Sofie: Heel wat mensen werden technisch werkloos. Enkel het onthaal, de leveringsdienst en het magazijn blijft op een lager pitje draaien.

 

Met de heropening - weliswaar met de nodige beperkingen - in het vooruitzicht, hoe blikken jullie vooruit?

Kristien: Positief! We blijven zeker niet bij de pakken zitten. We staan rotsvast achter ons concept, meer nog, we investeren in nieuwigheden. Binnenkort pakken we uit met een compleet nieuw concept. Vandaag kan ik daar niet veel meer over vertellen, maar we gaan onze bezoekers nog meer inspireren in onze zaak. In mei en juni zullen we daar meer over kunnen vertellen, maar het past alvast perfect in ons totaalconcept. We blijven inzetten op inspiratie en investeren in onze fysieke locatie. We stellen verdere online stappen in de toekomst niet uit, maar onze fysieke winkel blijft het centrale punt waar alles samenkomt.

Sofie: We zijn alvast blij dat de showroom weer open kan, al blijven de brasserie en de kinderspeelhoek voorlopig gesloten. We zijn klaar voor de toekomst, zitten nog boordevol plannen en zetten als vanouds in op beleving.
Gero Wonen komt hier sterker uit!

We blijven inzetten op inspiratie en beleving!

Kristien & Sofie

Inspireer anderen